Iterera mera

Written by

Iterera mera - Product discovery
I höstas köpte jag ett par väldigt billiga skor på H&M, för sisådär en 250kr. Ett par stövletter. Anledningen till det var att jag ville testa om jag verkligen gillade att ha ett par stövletter eftersom jag bara har haft höga stövlar de senaste 15-20 åren. Det var första iterationen på mitt byta skor-projekt. Nu när jag har upptäckt att jag gillar dom riktigt mycket och dom börjar bli slitna, så känner jag att jag skulle vilja ha ett par skönare med lite lägre klack och svarta i stället för bruna. Då kan jag tryggt gå till den dyra skoaffären och köpa ett par utan att känna mig osäker.

Gör du kanske också så i vardagen eller på jobbet? I så fall jobbar du testdrivet och itererar dig fram till bättre lösningar eftersom.

Jag brukar ofta tänka på det som att jag måla en tavla. Man börjar med grunden med grov pensel och målar lite bakgrund och grund för någon form. Sen när det har torkat kikar man en gång till och en bild växer fram i huvudet, man fortsätter med en finare pensel och börjar strukturera upp lite mer form. Efter ytterligare en torkning kan man känna sig tryggare med att börja på lite detaljer som man nu ser vart de borde sitta. Munnen och ögonen på portättet kommer på plats – och till sist får man dit det som skapar känslan, lite mer ljus och skugga och kanske ett par oväntade detaljer som höjer upplevelsen.

Precis så försöker jag jobba med digital design och användarupplevelse. I det projekt jag jobbar med just nu arbetar jag i korta iterationer, behovsinsamling med målgrupperna och användarflöden, visualisering av det i form av personas och experience maps. Tankekartor på whiteboarden för att vi ska kunna reflektera och tänka tillsammans i projektgruppen, och sen wireframes som snabba utkast i klickbar prototyp. Det känns bra att få ihop det första materialet snabbt på några dagar och visualisera det på ett enkelt sätt. Alla kan vara med och se vad jag tänker och se att deras input och behov finns med på ett bra sätt och jag kan få konkret feedback innan någon egentlig projekttid har rullat iväg. Vi kan också på ett ganska lätt sätt få buy-in på projekt- och effektmål så att ett utecklingsteam kan kopplas in och projektet prioriteras.

I dag innan vi gick hem hade vi ett projektmöte som slutade med att vi stod framför whiteboarden och tittade på hela flödet i form av realistiska wireframes med hyfsat korrekt information och alla kunde för första gången få en gemensam bild av möjligheter och problem och diskutera tillsammans med folk även utanför projektgruppen. En konkret diskussion uppstod där vi klottrade på skisserna, flyttade om i flödet och ritade till någon ny vy. Det hade aldrig hade kunnat uppstå utan något visuellt ofärdigt material att titta på tillsammans som man vågar kritisera.

I många fall i utveckllingsprojekt om man inte har en konceptfas där man “upptäcker” produkten tillsammans (product discovery), så kommer dessa gemensamma insikter inte förens produkten är kodad och kanske nästan helt klar – eller ännu värre, efter lansering. Då är det varken lätt, billigt eller speciellt poppis att diskutera huruvida användarmålen uppfylls eller om flödet ska ändras helt – eller om hela ideén var helt fel från början och inte passade målgruppen alls.

Precis som med stövletterna, det hade kunnat bli en totalflopp om jag köpt de dyra pjucken i grym finish på en gång och sen inte gillat dom alls… iterera mera så blir det mesta grymt bra!

Shopping basket
Related Trainings
Our Trainings
Build the Right Product – Product Ownership Training – 2 dagar på plats
Target Group: Produktchefer, Produktägare, Affärsutvecklare, Arkitekter och utvecklare, User- and Customer Experience (UX/CX) (User Researcher, Interaktionsdesigner, Grafisk formgivare, Art Director) Alla som jobbar i produktprocessen, och som faciliterar den.
Teachers: Mia Kolmodin
Nytt datum inom kort